REMAPPING: MOTORMANAGEMENT

Vrijwel alle recente motoren worden aangestuurd via een ECU, engine control unit. Of het nu een vliegtuig, vaartuig, motor, aggregaat of bijvoorbeeld een landbouwvoertuig betreft. Ondanks het betreffende standaard toepassing heeft de gebruiker vaak specifieke wensen. Een sportief gebruiker stelt andere eisen en wensen aan de motor dan een recreatief gebruiker.

Software is niet iets waarmee je kan spelen. Het vereist kennis, kunde en ervaring. Iedere verkeerde instelling kan direct of op lange termijn schade toebrengen aan de motor. Carly Motors heeft in haar 45 jarig bestaan nimmer schade toegebracht aan een motor. Wij houden altijd een veilige marge van het maximale dat mogelijk is.

Voertuigen (Exceptioneel)

Ook voor voertuigen zoals traktoren die als basis standaard zijn uitgerust worden veelal opgeleverd conform standaard motorspecificaties. Aanpassingen zoals andere type banden of cabine uitrustingen sluiten keurig aan bij de wensen van de gebruiker. Maar, de motor zelf blijft vrijwel altijd onaangetast. En juist die dient aan te sluiten bij de toepassingen waarvoor het voertuig is aangeschaft.

Vliegtuigen

Een vliegtuig is ook voorzien van een ECU die de motor aanstuurt. Het brandstofverbruik is vaak het eerste waar men aan denkt qua besparing. Dat verbruik hand vanzelfsprekend nauw samen met het aansturen van de motor. De gevoeligheid hiervan is via het motorbeheer aan te passen waardoor voor bemanning en passagiers de vlucht aangenamer wordt.

Vaartuigen

Of het nu een speedboot, motorjacht of cruiseschip is, de motor kan door middel van remapping worden aangepast aan de specifieke eisen van de eigenaar. Een luxe jacht volledig gecontroleerd aanmeren en manoeuvreren op centimeters nauwkeurig is alleen mogelijk door goed motormanagement. Daarentegen vraagt een speedbootmotor om een geheel andere aansturing.